Kulturminner i landskap

19.09.2023

To fotografiske fortellinger / Kulturminner i landskap

Ås kunstforening og Kulturskolen i Ås har gleden av å ønske alle velkommen til å besøke to fotoutstillinger som arrangeres som del av Barnas Verdensdag 22. og 23. september. Tittelen på utstillingene er «Kulturminner i landskap» og stilles ut på Nordby bibliotek og Ås Kulturhus. Utstillingen på Nordby bibliotek kommer til å stå åpen for publikum hele uken 39.

Rammen rundt fotoprosjektet har vært den vakre naturen i kulturlandskapet på steinalderboplassen på Nøstvet ved Sjøskogen på Vinterbro.

Bildene er tatt av Vilma Bækkevold Aalerud. På Nordby bibliotek stiller hun ut svarthvitt bilder fra Nøstvetboplassen. I Kulturhuset i Ås stiller hun fotografier som er en kombinasjon av bilder fra Nøstvet og en dokumentasjon av kunstforeningens NåDa-prosjekt. Begge utstillingene er kuratert av billedkunster og kurator Lila Zotou.

Fra Kulturminner i landskap. Foto: Vilma Bækkevold Aalerud.

Kuratorens ord
Fotografiene fra utstillingen er en del av et prosjekt rettet mot ungdom. Begge prosjektene handler om lokale kulturminner og det indre og ytre landskap. Begge tar utgangspunkt i kulturminnet på Nøstvetboplassen på Sjøskogen.

Selv om bildene til Vilma Bækkevold Aalerud er en del av en dokumentasjon, har formålet også vært å oppmuntre unge deltakere til å bruke kameraet til å utvikle sine ferdigheter i å observere verden visuelt. Tanken bak dette prosjektet er ikke bildene som ferdige produkter i seg selv, men hovedsakelig å dyrke ideen om at fotografering er en praksis der deltakerne skal utvikle evnen til å utforske sitt eget personlige perspektiv og lære å bygge visuelle fortellinger.

Disse to fotoutstillingene er et samarbeid mellom Ås kunstforening, Barnas Verdensdag ved Kulturskolen i Ås, Nordby bibliotek og Ås Kulturhus.

Prosjektene er støttet av Sparebankstiftelsen og Kulturvernforbundet

UTSTILLING SEPTEMBER 2023

Kulturminner i landskap

KUNSTUTSTILLING AV OG MED UNGDOM
Fotografier: Vilma Bækkevold Aalerud
Kurator: Lila Zotou

Del av NåDa Ås-prosjektet som er Inspirert av steinalderkulturen på Nøstvetboplassen

ARRANGØR

STED

Nordby bibliotek og Ås kulturhus

Fotografiene ut både i  Nordby bibliotek  og Ås kulturhus som del av Barnas Verdensdag

Fredag 22. september kl 18.00 (Nordby bibliotek)
Lørdag 23. september kl 12.30-16.00 (Ås kulturhus)
Søndag 24. september kl 1200-16.00 (Ås kulturhus)

Fotoutstillingen på Nordby bibliotek er åpen hele uke 39.

Av Knut Werner Lindeberg Alsén

Fotoutstillingen. Foto: Vilma Bækkevold Aalerud
Kostymer fra NåDa-forestillingen. Foto: Vilma Bækkevold Aalerud

Om Vilma Bækkevold Aalerud
Vilma Bækkevold Aalerud er oppvokst i Ås og går nå på videregående i Oslo. Hun har lenge hatt lidenskapelig interesse for fotografiet som uttrykksform. Hun har fulgt begge fotoprosjektene som er gjennomført i regi av Kulturskolen i Ås og Ås kunstforening, i tillegg har hun også fotodokumentert forenings NåDa-prosjekt.

Om utstillingen
Ansvarlig for utstillingen er Ås kunstforening og Ås internasjonale kultursenter ved Kulturskolen i Ås. Det faglige opplegget under workshopene har vært ledet av fagpersoner tilsluttet foreningen «NEW NOW Internasjonalt forum for fotografi og visuell kultur», som består av norske og internasjonale fotografer og kuratorer. Fotoutstillingene er en kombinasjon av NåDa Ås-prosjektet og fotoprosjektet Kulturminner i landskap som begge er inspirert av steinalderkulturen på Nøstvetboplassen.

Om kuratoren Lila Zotou
Lila Zotou er utdannet billedkunstner med en bachelorgrad i billedkunst fra Universitetet i Ioannina (GR) og en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Utrecht (NL). Hun har blant annet deltatt på utstillinger i Norge, Nederland, Hellas, Chicago, Kina. Hun bruker fotografi som et medium for å skape visuelle fortellinger. Zotou som opprinnelig kommer fra Hellas har bodd 13 i Oslo. Hun jobber for tiden som fotoinstruktør og kurator. Zotou har også undervist for foreningen NEW NOW Internasjonalt forum for fotografi og visuell kultur.

Les mer om Lila Zotou

Utstilling fra kostymene fra NåDa-forestillingen

Samtidig med disse to fotoutstillingene inviterer Ås kunstforening  velkommen til kunstutstillingen "touch grass". Dette er et samarbeid mellom Barnas Verdensdag (Kulturskolen i Ås), Teater Leikhus og billedkunstner Kjersti Austdal.

Utstillingen viser kostymer og rekvisitter fra forestillingen "touch grass" som handler om et møtepunkt mellom vår moderne tid og steinalderen, med utgangspunkt i Nøstvetkulturen på Sjøskogen ved Vinterbro.