Flott presentasjon av den nye kunsten på Åsgård skole

02.06.2024

Auditoriet på Åsgård skole var fullstappet da den nye kunsten på Åsgård skole ble presentert i går, lørdag 1. juni.

Ås kunstforening vil rette en stor takk til kulturkonsulent Marius Wang som ledet utsmykningsprosjektet, kunstnerne, Åsgård skole og Ås kommune. Takk for arbeidet dere har gjort for å tilføre Ås ytterligere tre nye kunstverk i det offentlige rom.

Arrangementet på Åsgård var et samarbeid mellom Marius Wang og Ås kunstforening.

Dagen ble avsluttet med avduking av skulpturen til Odd Tandberg av ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen. Her gratulerer han prosjektleder Marius Wang. Foto: Dan Aamlid

Tekst: Knut Werner Lindeberg Alsén

I det flotte allrommet på skolen finner vi fem verker fra serien "Going Metal" av Sara Korshøj Christensen. Utenfor har Johannes Høie laget det store fasademaleriet "Dagdrømmer". I skolegården står en stor skulptur av Odd Tandberg, kalt "Komposisjon i naturbetong".

Rektor Håvard Fosstuen ved Åsgård skole ønsket alle de frammøtte velkommen, før han han gav ordet til kunstkonsulent Marius Wang som ledet presentasjonene. Under arrangementet presenterte kurator formidling Karianne Ommundsen ved Nasjonalmuseet Odd Tandberg og hans arbeid og prosesser relatert til naturbetong. Styreleder Knut Werner Lindeberg Alsén gav en hilsen fra Ås kunstforening. Etterpå presenterte Wang utsmykningsprosessen og kunstverkene.

Avduking av Tandberg skulpturen
I strålende vær ble dagen avsluttet med ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen som avduket skulpturen til Odd Tandberg, til fanfare av Per og Felix fra Kulturskolen i Ås.

Skulpturen til Odd Tandberg har aldri blitt vist før. Den har ligget nedsunket i hagen til Odd Tandberg i Raveien i Ås i nesten 50 år. I 2023 har den vært til konservering og preparering for montering på fundament.

Jubileumsutstilling med Odd Tandberg
Det er 100 år siden Odd Tandberg ble født. I den forbindelse skal Ås kunstforening arrangere jubileumsutstilling med Odd Tandberg i november i år. Tema for utstillingen er Kunst integrert i arkitektur. Utstillingen er et samarbeid med Tandbergfamilien og Ås kommune. I forbindelse med utstillingen blir det arrangert en kunstvandring der vi oppsøker 8 av de utsmykningene Odd Tandberg har i Ås.

Kunstreise «Tandberg i Oslo»
Kunstforeningen vil også rette takk til Akershus kunstforeninger (AKFO) for besøket, representert ved styreleder Roald Nilsen, som også er styreleder i Ullensaker kunstforening. Sammen med AKFO planlegger Ås kunstforening en større kunstreise der vi skal besøke de mest sentrale arkitektoniske utsmykkingene og skulpturene til Odd Tandberg i Oslo. Av de om lag 50 utsmykningene Tandberg utførte, finnes mesteparten i Oslo.

Foto: Dan Aamlid
Marius Wang. Foto: Dan Aamlid