Jubileumsutstilling Odd Tandberg 100 år

11.06.2024

UTSTILLING  NOVEMBER 2024

Ås kunstforening, familien Tandberg og Ås kommune inviterer til jubileumsutstilling med Odd Tandberg

Odd Tandberg ville fylt 100 år i år, og dette markerer vi med en 100-års jubileumsutstilling i Ås kulturhus. I tillegg blir det foredrag om Odd Tandbergs liv og kunstnerskap.

Jubileumsutstilling med Odd Tandberg

JUBILEUMSUTSTILLING
VISNINGSSTED: Ås kulturhus
UNDER VERNISSASJEN: Offisiell åpning, hilsner, kulturinnslag og samtaler om Odd Tandbergs kunstnerliv.

Lørdag 02. til søndag 14. november 2024
Åpning: Lørdag 02. november

Utstillingen er åpen for publikum alle dagene

Om Odd Tandberg

Odd Tandberg ble født 16. april 1924 og ville fylt 100 år i år. Han var maler, grafiker og billedhugger og en sentral pioner innen non-figurativ malerkunst i Norge etter 2. verdenskrig, og har satt dype spor etter seg. Tandberg er Ridder av 1. klasse av St Olavs orden. Tandberg bodde mesteparten av sitt liv i Ås. Odd Tandberg har tidligere deltatt på utstillinger i Ås kunstforening.

Tandberg står bak over 50 offentlige utsmykninger i Norge og andre land. Sitt første store utsmykningsoppdrag fikk han i 1957 i Regjeringsbygget (Høyblokka). Dette gav ham muligheten til å arbeide med nye materialer, og i årene som fulgte begynte han å eksperimentere med tredimensjonale former som relieffer og skulpturer. Han arbeidet i stor grad parallelt med ulike kunstfag, og erfaringer fra ett fagområde ble brukt i utforskingen av andre fagområder. Arbeidene hans er i det følgende delt inn etter områdene maleri, grafikk, utsmykninger, skulptur og kinetikk.

Sitt første utsmykningsoppdrag fikk Tandberg i 1950 hvor han sammen med Gunnar S. Gundersen, Geir Grung og Sverre Fehn dekorerte innfartsveiene til Oslo i forbindelse med Oslo bys jubileum. Først i 1957 fikk han imidlertid sitt første mer permanente utsmykningsoppdrag, relieffer i naturbetong til det nye regjeringsbygget tegnet av Erling Viksjø. Tandberg hadde et langt og godt samarbeid med Viksjø og har utført tallrike utsmykninger i naturbetong.

Kunstneren har gjennom hele livet jobbet parallelt med maleri, skulptur og grafikk. Han har kontinuerlig arbeidet med ulike grafiske metoder, og hans arbeider vitner om en sterk motivasjon til å utforske og eksperimentere med teknikker, og anvende disse på nye og utradisjonelle måter.

Odd Tandberg. Foto: Privat
Odd Tandberg. 1960/63 Norsk Hydro Administrasjonsbygg, Foto: Privat.
1964 Nordseter fjellkirke, ved Lillehammer. Korvegg, alter, prekestol, døpefont, metall i betong, tre. Foto: Privat

Utstillingen er støttet av Akershus kunstforeninger Ås kommune

Herman Tandberg.