Britt Knoff og Kirsten Wiik

Dobbeltutstilling med Britt Knoff og Kirsten Wiik

VITA VOVA / SÆRPREG MED SAKSOFON
VISNINGSSTED: Ås kulturhus
UNDER VERNISSASJEN: Morten Gran (saksofon)

Lørdag 6. og søndag 7. mai
Lørdag 13. og søndag 14. mai
Åpning: Lørdag 6. mai

Om utstillingen

Ås kunstforening inviterer til dobbeltutstilling med billedkunstner Britt Knoff og Kirsten Wiik. Britt Knoff tar oss med inn i et kunstnerisk samspill mellom natur, gjenbruk og monokrome fargevalg. Gjennom såkalt «Art remake», utforsker Kirsten Wiik den legendariske saksofonisten Clarence Clemons. Under åpningen lørdag 6. mai spiller multikunstneren Morten Gran på saksofon.

VITA NOVA
Utstillingen til Britt Knoff heter VITA NOVA, som betyr nytt liv. Her ønsker hun å ta de besøkende med inn i hennes kreative prosess og kunstneriske tankegang, og viser på utstillingen prosessen fra idé til ferdige kunstverk. Den røde tråden og veiviseren i VITA NOVA er hennes håndlagete kunst-bøker.

– Jeg ønsker også å vise at mine arbeider har gått i flere retninger og skapt nye kapitler underveis i arbeidet med ideene mine, sier hun. Tematisk er VITA NOVA et samspill mellom natur, gjenbruk og monokrome fargevalg.

Særpreg med saksofon
Gjennom malerier utforsker Kirsten Wiik den legendariske, og høyt elskede saksofonisten Clarence Clemons (1942-2011), som er mest kjent fra samarbeidet med E Street Band og Bruce Springsteen. Malerititlene til utstillingen "Særpreg med saksofon" er hentet fra låter fra soloalbumene hans.

– Blikket mitt rettes mot ham som person, og slik jeg ser ham med sitt særpreg, sier hun.

Kirsten forteller at det først og fremst er ansiktet som er det unike kjennetegnet ved et portrett. Men portrettet har også sin egen kraft. Det kan gi noe «mer», et særpreg, slik som saksofonen hos den dresskledde Clarence Clemons.

– Jeg vil vise dette "mer", og jobber derfor med serier som gir rom for dette, sier hun.

Kirsten jobber med såkalt «Art remake». «Art remake», eller gjenskaping av et kunstverk, går ut på å lage en egen versjon av eksisterende kunstverk, som ofte kjente verker fra kunsthistorien. Gjenskapelsen er som regel lik originalen. Men Kirsten har tatt utgangspunkt i ett av sine egne verker som hun har laget flere gjenskapinger av.

Bli med på kunstsamtaler med Britt Knoff og Kirsten Wiik

I forbindelse med utstillingen til Britt Knoff og Kirsten Wiik skal vi bli litt bedre kjent med de begge og deres refleksjoner om arbeid med kunst. Det gjør vi med en samtale med de begge. Under samtalen lørdag 13. mai kl 12.00 skal begge ta oss med inn i deres kunstnerisk univers, og fortelle oss hvordan de skaper sin kunst.

VERKER FRA UTSTILLINGEN

"VITA VOVA" av Britt Knoff

"Særpreg med saksofon" av Kirsten Wiik

Ås kunstforening mener denne dobbeltutstillingen passer Ås veldig godt.
Britt Knoff / Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

En nysgjerrig tenker
Britt Knoff er opprinnelig fra Trøndelag. Hun er bosatt i Moss, der hun har sitt kunstneriske virke.

Britt har i tillegg til en siv.ing. utdannelse på NMBU også fem år studier i kunst, to år på Nydalen kunstskole og tre på DTK Kunstfagskole. Mye av det hun lager er refleksjoner over sorg og glede, drømmer og tanker, indre liv og ytre liv.

Britt forteller at kunsten hennes er sterkt påvirket av menneskelige relasjoner og opplevelser, samt naturens innvirkning på hennes følelsesliv. Britt sitt kunstneriske uttrykk varierer fra det arkitektoniske og grafiske, til organiske former. Hun har tidligere stilt ut i både inn og utland, blant annet Romeriksutstillingen i 2021 og 2022 og Cerveira i Portugal 2021.

– Jeg anser meg selv som en tenker som er nysgjerrig av natur, sier Britt Knoff.
Kirsten Wiik / Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

Former, lys og gamle mestre
Kirsten Wiik er yrkesaktiv billedkunstner bosatt i Moss. Kirsten er oppvokst i Båtsfjord, utdannet kriminolog og pedagog, og har jobbet i flere offentlige etater, inkludert det tidligere Museet for samtidskunst. Kirsten er også utdannet billedkunstner ved Nydalen Kunstskole, og har gått fire år i lære hos Elisabeth Gyllensten og Geir Stahl hvor det males klassisk figurativt med olje.

Deler av den kunstneriske lidenskapen finner Kirsten i transformasjonen av former og lysvirkninger. De siste tjue årene har hun arbeidet mest med akvarell og maleri. Kunstneren har atelier og galleri på Kunst Jeløy i Moss, og har deltatt på utstillinger i Moss og byene i nærheten. I 2021 deltok Kirsten på Romeriksutstilingen.

– Oftest får samtiden mye plass i kunsten min, enten det er portretter, landskap, stilleben eller reinsdyr. Jeg maler både figurativt og abstrakt, og finner mye inspirasjonen fra historie og de gamle mesterne, sier Kirsten Wiik.

Passer godt i Ås
– Ås kunstforening mener denne dobbeltutstillingen passer Ås veldig godt. Med sitt utgangspunkt i naturprosesser og gjenbruksmaterialer peker Britt Knoff direkte på hva kunnskapsbygda Ås er kjent for. I Ås har vi et internasjonalt undervisnings- og forskningsmiljø som på bred front arbeider med naturressurser og omdanning av biprodukter – det vi feilaktig kaller avfall – til verdifulle nye produkter.

- Britt sin kunst mener jeg treffer svært godt også de ultramoderne trendene innen den såkalte sirkulærøkonomien, der man skaper betydningsfulle nye produkter av ting andre har kastet, i dette tilfellet ny kunst, sier styreleder Knut Werner Lindeberg Alsén i Ås kunstforening.

– Med maleriene av Clarence Clemoms minner Kirsten Wiik oss om en høyt aktet musiker samtidig som hun lærer oss mer om kunstprosessen «Art remake». Foreningens styre er også veldig glad for at multikunstneren Morten Gran, som bor i Ås, vil spille under åpning. På saksofon, sier Lindeberg Alsén

KREDITERING

KURATERING
Britt Knoff