04.03.2023

12.00 - 16.00

Av Knut Werner Lindeberg Alsén

Om utstillingen

Ås kunstforening inviterer til utstilling med billedkunstner Kjersti Austdal. Kunstneren omtaler seg som skrotnisse, som skaper kunst av gjenbruksmaterialer. I Ås stiller Austdal ut en lysinstallasjon laget av deler fra brukte lysekroner, lamper og speil. Lyset er et sentralt virkemiddel.

Installasjonen «Grace of the day and night» er en interaktiv skulpturserie som sender en lysstråle mellom de ulike skulpturene inn i et ellers mørklagt rom, sier Kjersti Austdal.

Austdal forteller at inspirasjonen til installasjonen begynte som en utforsking av 1600-tallets vitenskapelige eksperimenter med lys. Verket er under ferdigstilling i år. Hun sier at tittelen til utstillingen kommer fra det latinske uttrykket "Gratia diei et noctis" som refererer til en betydningsfull sammenstilling.

– Uttrykket kan for eksempel omhandle stjernenes sammenstilling og hvordan de brukes til å tolke menneskers skjebne og handlinger, eller hvordan den selsomme sammenstillingen i hver av oss styrer hvordan vi reagerer på omverdenen, sier hun.

Lek med lys

Kjersti Austdal
Ås kunstforening veldig godt fornøyd at vår NåDa-kunstner stiller ut hos oss.
Kjersti Austdal/ Foto: Kjersti Austdal

Kjersti Austdal ble født i Stavanger og har fast base i Oslo. Hun har en mastergrad i billedkunst med utdannelse fra Kunstakademiet i Oslo og Prague City University. Austdal har blant annet stilt ut på Akershus Kunstsenter, Høstutstillingen, Performance Art Bergen, National Center for Contemporary Arts i Moskva, Stone Bell House Gallery i Praha og The Mothership i New York. Austdal er medlem i Norske billedkunstnere, Unge Kunstneres Samfunn og Norsk Billedhoggerforening.

NåDa-kunstner
Kjersti Austdal er én av de tre profesjonelle kunstnerne som skal gjennomføre NåDa-prosjektet «touch grass» på vegne av Ås kunstforening. Sammen med inviterte ungdommer skal Austdal gjennom flere workshoper skape kostymer til forestillingen som skal spilles på Nøstvet-boplassen på Sjøskogen/Vinterbro.

Les mer om NåDa-prosjektet

– Det er fascinerende å leke med noe så håndfast, men samtidig veldig immaterielt. Lyset har også sterke assosiasjoner til åndelighet, og til håp. Installasjonen er produsert i løpet av vinteren, og handler for meg om lengselen mot lyset etter en lang vinter, sier hun.

KREDITERING

KURATERING
Kjersti Ausdal

UTSTILLINGSKOMITÉ