
20.09-28.09: Separatutstilling med Marius Wang
UTSTILLING SEPTEMBER 2025
Ås kunstforening presenterer utstillingen MONO med samtidskunstneren Marius Wang. Utstillingen retter oppmerksomheten mot forholdet mellom en felles virkelighetsforståelse og vår subjektive oppfatning av verden. Verkene befinner seg i krysningspunktet mellom treskulptur og maleri.
Marius Wang
MONO
VISNINGSSTED: Galleri Ås i Ås kulturhus
UNDER VERNISSASJEN: Offisiell åpning med direktør Jonas Ekeberg i Norske kunstforeninger og kunstsamtale mellom Marius Wang og kunsthistoriker og forfatter Hilde Mørch.
DAG & TID
Lørdag 20. og søndag 21. september 2025
Lørdag 27. og søndag 28. september 2025
Vernissasje Lørdag 20. september kl 12.00
Åpningtider: 12.00-16.00 begge helger
STED: Galleri Ås i Ås kulturhus
Utstillingen er gratis
MONO
Kunstnerens egenpresentasjon av utstillingen
Kunstneren mener at en felles forståelse av virkelighet og objektivitet har kollapset – og peker på mobiltelefonens gjennomslag som årsaken.
– Vi lever i en verden styrt av markedsinteresser, algoritmer og stordata. Daglig scroller vi gjennom et absurd kaos av tilrettelagt informasjon og underholdning. Vår oppmerksomhet ble redusert med introduksjonen av smarttelefonen, og nå lever vi med en uendelig voksende appetitt på mer og mer. Jeg mener vi har underlagt oss en kontinuerlig tilfredsstillelse av metaversets herskere, sier han.
Kritikk av metaverset
Wang retter også en kritisk oppmerksomhet mot det som kalles metaverset – en sammensmelting av fysiske og digitale verdener der brukere samhandler med hverandre og teknologi, og får tilgang til informasjon og underholdning. Mobiltelefonens utbredelse har vært avgjørende for at metaverset er blitt en del av hverdagen over hele kloden.
Metaverset møtes med skepsis fordi det kan innebære massiv datainnsamling og overvåkning, også av kroppslige signaler som øyebevegelser og stemme. Mange frykter økt skjermavhengighet og sosial isolasjon, særlig blant unge. Kritikerne peker også på maktkonsentrasjonen hos noen få teknologigiganter som kontrollerer standarder, betaling og tilgang. Wang stiller spørsmålet: Hva skjer med vår forståelse og opplevelse av verden når vi flytter vår oppmerksomhet inn i det kommersielle, digitale rommet?
Tilbake til det håndfaste
Som en reaksjon på denne skjermstyrte virkeligheten ønsker Wang å ta publikum tilbake til det fysiske og håndfaste. Han arbeider derfor med manuelle prosesser, styrt av intuisjon og persepsjon, og benytter gjerne kasserte trematerialer – aller helst furufinérplater.
– Jeg ser etter former og tegninger i overflaten som jeg kan fremheve eller endre ved hjelp av farget beis, svipenn eller andre virkemidler. Ofte oppstår organiske og abnorme former som åpner for ulike tolkninger. Selve prosessen er litt som å lage brikker til et puslespill du ikke vet hvordan vil se ut – helt til bitene plutselig faller på plass, sier han.
Wang mener at det abstrakte uttrykket og materialene gjør verkene lettere tilgjengelige for betrakteren, og åpner for individuelle estetiske opplevelser og subjektive tolkninger. Og understreker at i dag finnes det ingen felles sannhet.
Utdanning og bakgrunn
Marius Wang er utdannet innen fotografi og maleri ved Robert Meyer Kunsthøgskole, Kunsthøgskolen i Bergen og Universitetet i Leiden i Nederland. I ti år arbeidet han med kunstnergruppen El Parche, og i 2013 kuraterte han utstillingsserien COLOMBORAMA i Oslo, som presenterte colombiansk samtidskunst. Hovedutstillingen BOGOTAPOLIS ved Stenersenmuseet samlet elleve kunstnere som undersøkte byens realiteter i skjæringspunktet mellom virkelighet og fiksjon.
I dag er Wang ansatt ved Nasjonalmuseet og er styremedlem i Ås kunstforening. Han har arbeidet med fotografi i et utvidet felt, der han utforsker krysningspunktet mellom skulptur, persepsjon, virkelighet og illusjon. Tematisk har han vært opptatt av sosiokulturelle temaer, men også av forholdet mellom form, materiale, overflate og menneskets subjektive erfaring av virkeligheten.
Kunstsamtale
På åpningen blir det en kunstsamtale mellom Marius Wang og kunsthistoriker og forfatter Hilde Mørch.
Marius Wang
Marius Wang er billedkunstner fra Ås (f. 1975). Han er utdannet ved Robert Meyer Kunsthøgskole, Kunsthøgskolen i Bergen og Universitetet i Leiden. I perioden 2005-2015 jobbet han med kunstnergruppen El Parche, og i 2013 kuraterte han blant annet utstillingsserien COLOMBORAMA i Oslo.
Marius har arbeidet med fotografi i et mer utvidet felt - i krysningspunktet med skulptur, og i fusjonen mellom persepsjon, virkelighet og illusjon. Tematisk har han vært opptatt av ulike sosiokulturelle temaer og situasjoner. Han har også en grunnleggende interesse i forholdet mellom form, material og overflate, samt menneskets subjektive erfaring og virkelighetsoppfatning.



Hilde Mørch

På åpningen blir det en kunstsamtale mellom Marius Wang og kunsthistoriker og forfatter Hilde Mørch.
Mørch har bred erfaring fra sentrale kunstinstitusjoner som Lillehammer Kunstmuseum, Astrup Fearnley Museet, Museet for samtidskunst, Nasjonalgalleriet, Kunstnerforbundet og Blomqvist Kunsthandel. Mørch har kuratert flere store utstillinger, blant annet Charlotte Wankel og L'Esprit Nouveau (Galleri F15, 2019) og Ryszard Warsinski. Skjønnheten og udyret (Vestfossen Kunstlaboratorium, 2016).
Hun har også publisert en rekke bøker og essays om norsk og internasjonal kunst, deriblant monografier om Charlotte Wankel, Ryszard Warsinski, Thor Heyerdahl, Fridtjof Nansen og Ragnhild Kaarbø.
KREDITERING
KURATERING
Marius Wang
UTSTILLINGSKOMITÉ
Styret i Ås kunstforening
BIDRAG PÅ VERNISSASJEN
Offisiell åpning med direktør Jonas Ekeberg i Norske kunstforeninger og kunstsamtale mellom Marius Wang og kunsthistoriker og forfatter Hilde Mørch..
ANSVARLIG FOR GALLERIVAKTER
Berit Frydelund
PLAKATUTFORMING
Knut Werner Lindeberg Alsén