Vilde Eskedal

20.02.2024

UTSTILLING  MARS 2024

I 2023 utlyste Ås kunstforening et Open Call der vi inviterte profesjonelle kunstnere over hele landet til å søke om utstillingsplass hos foreningen. Det kom inn 58 søknader. Juryen valgte foreløpig ut 8 kunstnere og ett kunstnerkollektiv til å stille i løpet av 2024 og 2025.

Vilde Eskedal ble invitert til å holde den første utstillingen.

Utstilling med Vilde Eskedal

PLASTIC ECOLOGY
VISNINGSSTED: Ås kulturhus
UNDER VERNISSASJEN: Ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen åpner. Hilsner. Kulturinnslag. Artist talk.

Lørdag 2. mars og søndag 3. mars
Lørdag 9. og søndag 10. mars
Åpning: Lørdag 2. mars

Om Vilde Eskedal

Ås kunstforening har gleden av å invitere til utstillingen «Plastic Ecology» med visuell kunstner Vilde Eskedal.

Vilde Eskedal (f. 1992) er bosatt i Kristiansand. Hun ble utdannet master i kunstfag ved Universitetet i Agder og York st. John University i 2018. Hun har bachelor i kunst og håndverk ved Universitetet i Agder. Eskedal deltar i kunstnergruppene Blomlaok – Audio-visuell performance og SPEKTRA – Performance-installasjon og scenekunst.

Dette er hennes andre separatutstilling. Hun har deltatt på en rekke utstillinger, inkludert Pop-up-utstillinger, performanser og festivaler i Norge, Chile, London og York. Hun er offentlig innkjøpt, og har jobbet som kunstnermentor ved "Avtrykk" med Bomuldsfabriken Kunsthall i 2023.

I Eskedal sitt kunstnerskap er hun opptatt av møtet mellom materialet og kroppen, som tar form innen billedkunst, skulptur, tekstil og performance. De skapende prosessene er utforskninger hvor materialene og dets iboende egenskaper sees som aktører og med-skapere, noe som gjør arbeidene uforutsigbare, spontane og intuitive

PLASTIC ECOLOGY

Eskedal forteller at verkene hun skal stille ut i Ås kunstforening bærer tydelige spor av disse interaksjonene, og i maleriene kan man se avtrykk av kropp, pust og de kjemiske reaksjoner som tilrettelegges på lerretet og andre flater. Gjennomgående tematikk er ambivalensen mellom det frastøtende og det tiltrekkende, i organiske og menneskeskapte materialer.

- Plastic Ecology er et overhengende konsept i min praksis som i all hovedsak undersøker kontraster og likheter mellom organiske og naturlig skapte teksturer, former og fenomener gjenspeilet i akryl, plast og olje-baserte materialer over tid, forteller hun.

Fargebruken til Eskedal gjenspeiler de sterke fargene fra leketøys-reklamer fra begynnelsen av 2000-tallet, men også fargespill fra amfibier og insekter. Verkene er en utforsking av forskjellige organiske og ikke-organiske sammensetninger og utforminger av materialer innen skulptur og billedkunst. Temaer som konsumerisme, økosystemer og bærekraft i antropocen er gjennomgående.

De fysiske verkene bygges opp av søppel og objekter som samles langs stranden og i skogen. Disse objektene blir som skapningens innvoller, hvor skulpturens form og struktur kommer ut ifra objektene som de resterende materialene draperes over. Byggematerialer som skum, isolasjon, xps og andre rester amalgameres med søppelet gjennom lag med leire, lakk, lim og maling. Utvalgte verk plasseres så i stedspesifikke installasjoner av sitt habitat, med referanse til tradisjoner på naturvitenskapelige museer. Organismene gis greske og latinske navn, som beskriver deres karakteristikker og gir et pek mot deres opphav.

Skulpturene vises på pidestaller, liggende på gulvet og hengende på veggene, sammen med tegninger, trykk og malerier. Et videoverk lages i samarbeid med 3D-kunstner Gjermund Eskedal viser Kharybdis Crista i sitt 'naturlige' habitat, omgitt av alger og plastavfall i en dam, med et dokumentarisk blikk.

Videre utforskning av disse organismene gjennom performance, tekst, tegning, video og grafikk med referanser til naturvitenskapelige tradisjoner. Plastic Ecology utforsker grensen mellom fiksjon og fakta, det fysiske og det digitale, og spiller på uroen over antroposentrismen, blandet med gleden over studier av naturen og dens virkemåter.

Vilde Eskedal. Foto: Privat
Uten tittel [Plastic ecology] Av Vilde Eskedal
Kharybdis Crista. Av Vilde Eskedal
Grafisk design: Knut W.L.Alsén og Vilde Eskedal

Kharybdis

Kharybdis har fått et noe uheldig rykte, oppkalt etter et sjøuhyre fra gresk mytologi. Kharybdis dukker opp i flere fortellinger, blant annet i Homers Odysee, og fremstilles i noen tilfeller som en malstrøm eller som et monster som sluker enorme mengder sjøvann for så å spy det opp igjen.

Kharybdis er en amfibisk art i pigghud-gruppen, med et indre skjelett av kalk og bløt, ytre hud. De fleste er bunndyr, men noen er pelagiske og beveger seg fritt i vannmasser. De landdvelende artene har en tykkere hud, og produserer et oljeaktig slimlag fra små porer langs hele kroppen.

Vilde Eskedal

Styret i Ås kunstforening

BIDRAG PÅ VERNISSASJEN
Ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen åpner. Kulturinnslag. Hilsner. Kunstneren er tilstede.

Knut Werner Lindeberg Alsén og Vilde Eskedal

TRYKK