Velkommen til Medlemsutstillingen 2023

06.11.2023

Rekordstor deltakelse på medlemsutstillingen

Tekst: Knut Werner Lindeberg Alsén

Ås kunstforening opplever på nytt rekorddeltakelse på sin årlige medlemsutstilling. I år har 60 kunstnere meldt på verker til utstillingen, som åpnes i Ås Kulturhus, lørdag den 18. november.

Det er ekstra hyggelig at to flotte musikere opptrer på vernissasjen. I rammen av om lag 150 vakre, visuelle kunstobjekter, skal den norske fiolinistvirtuosen Aleksandra Vakhrina spille.

Aleksandra har tross sin svært unge alder utmerket seg i det profesjonelle fagmiljøet som et svært stort talent. Hun er bare 11 år, men har allerede spilt solo på flere scener og mottatt glitrende kritikker og priser. Konsertpianisten Darya Tchaikovsky skal akkompagnere, som også er ung og har oppnådd en strålende internasjonal karriere i Europa. Sammen skal de gi utstillerne og publikum helt uforglemmelige kunstøyeblikk.

Nytilsatt kultursjef, Kim Stian Gjerdingen Bakke, i Ås kommune, skal åpne foreningens medlemstilling. Bakke er selv profesjonell musiker utdannet ved Norges musikkhøyskole og det Kongelige musikkonservatorium i Den Haag i Nederland.

Om Aleksandra Vakhrina
Elleve år gamle Aleksandra Vakhrina startet med fiolin da hun var 6 år gammel under veiledning av fiolinpedagogen Agneta Holmer Mæland, som i Ås er kjent som del av Barfotjentene. Under Agnetas dyktige undervisning har Aleksandra gjennomgått en forbløffende utvikling - til å bli en stor, liten fiolinist, og har fått erfaring med å spille solo på konserter.

Aleksandra startet å spille ved sin lokale kulturskole i Nordre Follo, og har - tross sin unge alder tatt opp i ordinært talentprogram ved Norges Musikkhøgskole under fiolinisten og professor Bjarne Magnus Jensen. Aleksandra er også elev ved Barrat Dues Musikkinstitutt, og GNIST som er et talentprogram for femten svært dyktige unge strykere fra hele Norge.

Aleksandra har mottatt både første- og andreprisen Ungdommens musikkmesterskap, og fikk i år førsteprisen i sin klasse under Midgardkonkurransen, som er en prestisjefylt, nasjonale konkurranse for unge musikere. Aleksandra mottar støtte fra Sparebankstiftelsen DNB og Ung Musikk, som er et samarbeid mellom kultur-, videregående-, og folkehøgskolene i Viken fylke og Norges Musikkhøgskole.

Om konsertpianist Darya Tchaikovsky
Til å akkompagnere Aleksandra Vakhrina har vi fått den konsertpianist Darya Tchaikovsky. Darya har en egen, spennende musikkarriere. Hun er en høyt aktet konsertpianist med fascinerende opptredener. Med utgangspunkt i den russiske pianotradisjonen, har Darya fått en sterk musikalsk individualitet i sin spillestil.

Darya, født i 1989, startet sin musikalske reise i en alder av 4 år. Hun ble tidlig oppdaget av anerkjente musikkprofessorer fra Minsk og Moskva, og begynte på National College of Music i hjembyen sin som 10-åring. Sin første solokonsert hadde hun da hun var syv år, der hun blant annet framførte Beethovens Pathetique-sonate. Da hun var tolv, debuterte hun med Bachs d-mollkonsert i hjembyen Minsk, med det Statlige hviterussiske kammerorkester. Siden da har hun vært både solist og kammermusiker over hele Europa, med et variert repertoar som inkluderer mange verdenspremierer av samtidskomponister.

Da hun var 17 år flyttet hun til Frankrike for å studere ved Conservatoire National de Angers og senere ved CNSM de Lyon, der hun studerte under veiledning av Hervé N'Kaoua og Thierry Rosbach. Sommeren 2016 ble hun invitert til å delta i Edwin Fischer Academy med Paul Lewis i Potsdam og i Chigiana Academy i Siena, med Lilya Zilberstein.

I 2017 deltok hun i Pablo Casals Festival Academy i Prades under veiledning av Silke Avenhaus, og Jiri Hlinka Academy i Bergen med Leif Ove Andsnes og Christian Ihle Hadland. I 2018 ble hun med i akkompagnementsteamet til Pablo Casals Festival.

Darya bor for øyeblikket i Stockholm. Lørdag 18. november kommer Darya Tchaikovsky til Ås og Ås kunstforening for å akkompagnere Aleksandra Vakhrina.

Om kultursjef Kim Stian Gjerdingen Bakke
Kim Stian Gjerdingen Bakke (47) er nytilsatt kultursjef i Ås kommune. Bakke kommer fra rektorstillingen ved Kulturskolen i Asker. Han har arbeidet i kultursektoren de siste 20 årene, blant annet ved flere kulturskoler med ledelse, administrasjon, forvaltning og med fagforeningsarbeid. Og så har han blogget. Før Bakke skaffet seg mastergrad i utøvende klassisk gitar, pedagogisk utdannelse og lederutdannelse for kulturfeltet ved Norges musikkhøyskole og det Kongelige musikkonservatorium i Den Haag i Nederland, hadde han skaffet seg erfaring i korps, viseklubb og band.

Bakke er utøvende klassisk gitarist, og har opptrådt i Norge, Finland, Danmark og Nederland, både som solist og kammermusiker. Som kammermusiker har han spilt i ulike ensembler og i duoer med fløytist, sanger, pianist, kontrabassist og gitarist. Bakke underviser i faget, og har hatt flere verv Forening for klassisk gitar i Norge, blant annet som styreleder.

Bilde: Maryon Fredriksen-Sylte

ÅPNINGSPROGRAMMET
12.00 Velkommen
12.05 Hilsen fra Norske kunstforeninger
12.10 Minikonsert med fiolinist Aleksandra Vakhrina og akkompagnatør (piano): Darya Tchaikovsky.
12.20 Åpning av utstillingen ved kultursjef Kim Stian Gjerdingen Bakke i Ås kommune

12.35 Omvisning i utstillingen med utstillerne tilstede.