Raphael Revealedt

09.12.2020

Desember 2020: Den prisvinnende regissøren Phil Grabsky gir oss et friskt blikk på Rafael i vårt konsept Kunst på kino, som Ås kinoteater har i samarbeid med Ås kunstforening.

Tekst og foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

Dokumentaren Raphael Revealed markerer 500 årsjubileet for Rafaels død og er en hyllest til den største utstillingen av hans verker, som ble arrangert i Roma.

Utstillingen består av over 200 mesterverk, inkludert malerier og tegninger – hvorav 100 har blitt samlet i en utstilling for første gang. Dette er den ultimate feiringen av Raffaello Sanzio da Urbinos liv og kunst!

Med utlån fra Louvre, Uffizi, National Gallery of Art og Pradomuseet, for å nevne noen, er dette en unik mulighet til å oppleve bredden av Rafaels evner, kreativitet og oppfinnsomhet.

Den prisvinnende regissøren Phil Grabsky gir oss et friskt blikk på denne kjente rensessansekunstneren og viser oss hvorfor han anses som en av de største kunstnerne gjennom verdenshistorien.

Filmen dekker Rafaels liv i Roma og viser hvorfor Roma var en så stor innflytelse for Rafael.Rafael er mer enn bare en maler, han var en av de mest ekstraordinære kunstnerne, men er ofte misforstått eller et mysterium for mange. Gjennom den unike utstillingen i Roma kan man endelig for første gang avsløre mer om mannen og myten.

Onsdag 4. mai 2022

19.00 - 20.00 (Åpen Kinobar)
20.00 - 22.00 (Filmvisning)

KUNST PÅ KINO

Kunst på kino er et visningskonsept i samarbeid med Ås kunstforening. Visningen vil ha åpen kinobar, derfor er det 18 års aldersgrense for å delta på arrangementet.